سالم باش

ساخت وبلاگ

امروزه به دلیل تغییر در سبک زندگی افراد، چاقی و افزایش وزن به یکی از بزرگترین معضلات جامعه تبدیل شده است. هنگلمی که تلاش ها برای کاهش وزن از طریق رژیم لاغری اصولی به همراه ورزش نتیجه بخش نباشد، افراد از روش های دیگری مانند عمل های لاغری شامل اسلیو معده، بای پس معده و ... کمک می گیرند.

عمل اسلیو معده چیست؟

عمل اسلیو معده یکی از انواع جراحی های لاغری می باشد که با کم کردن حجم معده در افراد دارای اضافه وزن، باعث لاغری آنان می شود. در این جراحی که به روش لاپاراسکوپی انجام می شود، حدود 80 درصد از معده برداشته می شود و قسمتی لوله مانند از آن باقی می ماند.

چه کسانی کاندیدای عمل اسلیو معده هستند؟

انجام این عمل برای تمامی افراد دارای اضافه وزن مناسب نیست و معیارهایی لازم است تا فرد به عنوان یک کاندید برای این عمل لاغری انتخاب شود که این معیارها شامل موارد زیر است:

  • افراد مبتلا به چاقی مفرط با شاخص توده بدنی (BMI) بالاتر از40
  • افراد دارای شاخص توده بدنی بین 30 الی 40 که در معرض بیماری های ناشی از چاقی مانند بیماری های قلبی و سکته، کلسترول و فشار خون بالا، اختلالات تنفسی هنگام خواب هستند.

مزایای انجام عمل اسلیو

عمل اسلیو معده مزایای بسیاری دارد که از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • با محدود کردن مقدار غذای مصرفی، کاهش وزن را تسهیل می کند.
  • کوتاه بودن زمان انجام جراحی
  • نسبت به روش ها و جراحی های دیگر لاغری، این روش هزینه کمتری دارد.
  • احتمال مرگ و میر در این عمل بسیار پایین است.
  • در مقایسه با جراحی بای پس معده، احتمال ایجاد زخم کاهش می ‌یابد.
  • برای بهبود دیابت مخصوصا دیابت نوع 2 مفید است.
  • در کنترل فشار خون تاثیر مثبتی دارد.
  • به درمان سرطان و ناباروری کمک می ‌کند.

عوارض احتمالی انجام عمل اسلیو

جراحی اسلیو یکی از کم ریسک ترین عمل های جراحی برای لاغری است و قطعا عوارض عمل اسلیو معده در برابر مزایا و فوائد آن کمتر است و حتی در برخی موارد فقط احتمال این عوارض وجود دارد. این عوارض احتمالی عبارتند از:

  • لخته شدن خون
  • کمبود ویتامین یا مواد مغذی بدن و احتمال ریزش مو بر اثر آن
  • احتمال گشاد شدن معده بعد از 1 الی 2 سال بعد از عمل وجود.
  • یکی از عوارض انجام این عمل، به وجود آمدن پوست اضافه به دلیل کاهش وزن زیاد در بدن است.
  • ممکن است نشت مواد غذایی از ناحیه منگنه اتفاق بیفتد.
  • ممکن است بخیه‌ های معده پس از مدتی باز شوند. این خطر برای کمتر از یک درصد از مراجعان اتفاق می افتد.

منبع: https://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 101 تاريخ : چهارشنبه 23 شهريور 1401 ساعت: 20:31

تثبیت وزن به معنی کنترل و ثابت نگه داشتن وزن بعد از گرفتن یک رژیم افزایش وزن و یا لاغری است. اما امروزه افراد زیادی را میبینیم که بعد از کاهش یا افزایش وزن هدفدار خود، پس از مدتی دوباره به حالت قبل خود بازمیگردند و موفق به تثبیت وزن خود نمی شوند.

بعد از تغییر در وزن فرد، بدن از خود مقاومتی نشان می دهد، زیرا یدن با وزن و شرایط قبلی خود راحت بوده و به آن عادت کرده بوده است. همچنین اگر لاغری شما با پیروی از یک رژیم لاغری سریع و سخت حاصل شده باشد، امکان بازگشت وزن پس از اتمام دوره رژیم بسیار زیاد است.

برای حفظ وزن خود و تثبیت آن لازم است که تغییراتی را در سبک زندگی خود ایجاد کنید و همیشه به آن پایبند باشید. بنابراین طبق توضیحاتی که داده شد، گرفتن رژیم های لاغری سریعی مانند رژیم لاغری یک ماهه در عین حال که فرد را در کوتاه مدت به نتیجه دلخواه می رساند، اما به طور کلی توصیه نمی شوند.

اصول تثبیت وزن سالم

برای رسیدن به هرچیزی باید مراحل و اصولی را پیش برد تا به نتیجه دلخواه خود رسید. تثبیت وزن هم از این قاعده متثنی نیست و اصولی برای تثبیت وزن در نظر گرفته شده است که در ادامه به معرفی این قواعد می پردازیم:

کنترل وزن را فراموش نکنید

سعی کنید طبق برنامه خاصی وزن خود را کنترل کنید تا در صورت یک تغییر جزئی در وزن، بتوانید سریع به حالت قبلی بازگردید. برای افرادی که در مرحله تثبیت وزن هستند هفته ای یکبار کنترل کردن وزن کفایت می کندلازم است.

ورزش کنید

طبق تحقیقات انجام شده افرادی که فعالیت بدنی و ورزش خود را پس از کاهش وزن نیز ادامه می دهند، در تثبیت وزن خود موفق خواهند بود. بنابراین بعد از اتمام رژیم لاغری اصولی خود نیز حتما روزانه 1 ساعت ورزش کنید. این ورزش صرفا به معنی انجام ورزش های سنگین نیست و می تواند حتی ورزش ساده پیاده روی نیز باشد.

صبحانه کامل بخورید

اصلی ترین وعده غذایی صبحانه است و خوردن صبحانه کامل یکی از مهم ترین اصول تثبیت وزن است. بهتر است صبحانه شما شامل مقدار زیادی پروتئین باشد تا سوخت و ساز بدن شما بیشتر شود.

مقدار زیادی آب بنوشید

همیشه قبل از وعده های غذایی خود آب بنوشید، این کار باعث می شود که احساس بیشتری کنید و کمتر غذا بخورید. تحقیقات نشان داده است افراد چاقی که نیم ساعت قبل از وعده های غذایی خود 2 لیوان آب می نوشند، پس از 12 هفته کاهش وزن بیشتری نسبت به کسانی که این کار انجام نمی دهند داشته اند.

منبع: https://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 108 تاريخ : سه شنبه 15 شهريور 1401 ساعت: 19:42

رژیم های غذایی بسیار زیادی وجود دارند که خیلی از آنها تاثیر گذار نیستند. برخی از این رژیم ها تاثیر موقت دارند و بعضی ها هم برای زمان کوتاهی ساخته شده اند. شماری از آنها نیز ادعا می کنند که با پیروی از آنها هم سریع وزن کم می کنید و هم وزن کاهش داده شده را حفظ خواهید کرد. یکی از رژیم های معروف در این زمینه رژیم شوک است.

افرادی هستند که این رژیم را قبلا امتحان کرده و نتیجه هم گرفته اند اما نمی توان چنین برنامه ای را توصیه کرد. یکی از مهم ترین دلایل آن کمبود مواد مغذی است. هدف رژیم شوک این است که به بدن شوکی وارد کند تا بتواند فعالانه کالری بسوزاند و چربی ها را آب کند.

رژیم غذایی شوک ادعا می کند افرادی که بیشترین اضافه وزن را دارند، تنها در دو هفته بیش از ۱۵ کیلو کم می کنند. در این رژیم، ۵ روز رژیمِ سخت گرفته می شود و ۲ روز طبق روزهای قبل از رژیم غذا خورده می شود. این چرخه یک مرتبه دیگر ادامه پیدا می کند تا 2 هفته تمام شود.

انواع رژیم شوک

  • رژیم لاغری شوک دو هفته ای
  • رژیم شوک یک هفته ای
  • رژیم شوک سه روزه

آیا گرفتن این رژیم لاغری سریع منطقی است؟ کم کردن بیش از 15 کیلوگرم وزن در یک مدت زمان کوتاه چه عوارضی برای بدن دارد؟

عوارض رژیم لاغری شوک

درست است که رژیم لاغری شوک در مدت زمان کوتاهی شما را به وزن دلخواهتان می رساند، اما این رژیم عوارضی دارد که عبارتند از:

  • کمبود آب بدن: در واقع یکی از دلایل کاهش وزن چشمگیر در روزهای اول رژیم شوک، کم شدن آب بدن است. از جمله علائم کم آبی بدن که طی این رژیم ممکن است داشته باشید عبارتند از: خستگی، سردرد و سرگیجه.
  • افت سطح قند خون: به دلیل اینکه طی این رژیم غذایی مواد مغذی کافی به بدن نمی رسد؛ بنابراین میزان انسولین و قند خون به شدت پایین می آید که این موضوع برای بیماران دیابتی می تواند بسیار خطرناک باشد.
  • تحلیل رفتن عضلات: رژیم لاغری شوک تنها چربی ها را از بین نمی برد، بلکه منجر به تحلیل رفتن عضلات هم می شود.
  • ابتلا به استرس و افسردگی: رژیم شوک باعث می شود که مواد مغذی کافی به مغز نرسد؛ همین موضوع باعث ابتلا به استرس و در موارد شدیدتر افسردگی می شود.
  • به دلیل عدم تامین ویتامین ها و مواد مغذی کافی به بدن مشکلاتی مانند اختلالات گوارشی، ریزش مو، شکنندگی ناخن ها، آسیب به سلامت موها و … را در پی خواهد داشت.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 107 تاريخ : شنبه 5 شهريور 1401 ساعت: 18:42

امروزه با رواج پیدا کردن غذاهای فست فودی و چرب و همچنین استقبال زیاد مردم از آنان، افزایش وزن و چاقی در تمامی جامعه ها به چشم می خورد و در این بین افراد بسار زیادی نیز به دنبال راه هایی برای کاهش وزن خود هستند. رژیم های لاغری زیادی به این منظور ابداع شده است، مانند رژیم مدیترانه ای، رژیم کتوژنیک و ....

اما باید به این نکته توجه داشت یک رژیم لاغری اصولی متناسب با شرایط و ویژگی های فردی هرکس باید به طور منحصر به فرد تنظیم شود و یک رژیم را نمی توان برای همه افراد به کار برد. در ادامه قصد داریم به معرفی برخی ویژگی ها یک رژیم لاغری اصولی بپردازیم، پس با ما همراه باشید.

مهم ترین ویژکی های یک رژیم لاغری اصولی

رژیم لاغری اصولی در کنار کاهش وزنی که برای فرد به همراه دارد، مانع از به خطر افتادن سلامت او نیز می شود و همچنین تمرکز آن روی دریافت مواد مغذی و مورد نیاز بدن انسان است. در نتیجه می توان گفت رژیم های لاغری که تحت عنوان رژیم لاغری سریع هستند اصلا گزینه مناسبی برای یک رژیم اصولی نیستند. به ویژگی های یک رژیم لاغری اصولی توجه کنید:

کاهش وزن در دراز مدت

درست است که رژیم های لاغری سریع در مدت زمان کوتاهی فرد را به نتیجه دلخواه خود می رسانند اما باید این را هم در نظر داشته باشید که وزن از دست رفته شما در این روش می تواند در مدت زمان کوتاهی دوباره بازگردد و علاوه بر آن معضلاتی برای شما به وجود آورد. با این تفاسیر بهترین رژیم غذایی، رژیمی است که به شما کمک می کند در دراز مدت به وزن دلخواهتان برسید.

متناسب بودن با وضعیت بدنی فرد

ممکن است افراد زیادی با یک رژیم لاغری به به و شرایط دلخواه خود رسیده باشند، اما این به آن معنا نیست که این رژیم مناسب با بدن شما نیز هست. به طور مثال با اینکه رژیم کتوژنیک یک رژیم بسیار عالی است اما برای افراد دچار بیماری های قلبی، کلیوی، دیابت نوع دو، کبد و یا زنان باردار و شیرده به هیچ عنوان مناسب نیست.

حذف هیچ کدام از وعده های غذایی

خیلی از افراد بر این باور هستند که حذف صبحانه یکی از روش های تاثیرگذار در لاغری است. این در حالی است که به اعتقاد متخصصان تغذیه، یک رژیم لاغری اصولی هیچ یک از وعده ها را حذف نکرده و فقط  مصرف برخی مواد غذایی را در وعده های خاصی محدود می کند.

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 94 تاريخ : سه شنبه 1 شهريور 1401 ساعت: 14:35